Reservevannledning bygges inn i Sotrasambandet
Sotrasambandet er et av de aller største infrastrukturprosjektene i landet de kommende årene. Midt i det hele troner nye Sotra bru over Byfjorden. Sotrasambandet får også en helt annen "trafikk": En 400 mm duktil vannledning som toveis reservevannforsyning mellom Bergen og Øygarden.
Tekst: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Sotrasambandet har fått mye oppmerksomhet i det siste, og ligger an til å få det mye framover også nå når utførelse har startet og detaljprosjektering pågår for fullt.
Ikke så rart med oppmerksomheten: Størrelsen alene får mye interesse, som den største enkeltkontrakten Statens vegvesen har tildelt noen gang. Organisasjonsformen høster også oppmerksomhet, som en OPS-kontrakt der entreprenøren har ansvaret for drift etter utbyggingsfasen.
Nye Sotra bru
Den 9,4 kilometer lange strekningen med Sotrasambandet er et stort og komplekst prosjekt bestående av flere tunneler, tilknyttende vei i dagen – og med en nybygget Sotra bru over Byfjorden som en visuell perle i det hele som sørger for trygg ferdsel med god kapasitet over fjorden.
Nye Sotra bru blir 900 meter lang – hvorav 600 meter hengebrospenn – blir bygget med firefelts bilvei og separat gang- og sykkelvei. Den blir også bygget med infrastruktur for en type "trafikk" de færreste norske bruer er utstyrt for: Drikkevann.
Bergen Vann og Øygarden kommunes VA-selskap ØyVAR AS planlegger en ny gjensidig reservevannforsyning mellom Bergen og Øygarden.
Den blir bygget inn i den kommende brua, i stedet for å krysse fjorden som undervannsledning. Det er mulig takket være god dialog og godt samarbeid mellom Statens vegvesen, Bergen Vann og ØyVAR AS
Gode løsninger i samarbeid
– Det viktigste her har vært å være tidlig ute. Vi har hatt en åpen og god faglig dialog og godt samarbeid helt fra starten av arbeidet med reguleringsplan og videre ut i prosjektet. Vi er alle tre ansvarlige fagetater og offentlige infrastrukturutbyggere, som har felles interesse av å få til gode, fremtidsrettede løsninger for fellesskapet. Det får vi til her, sier Zlatko Cemalovic i Bergen Vann.
Han har jobbet tett på prosjektet og sittet sentralt i samarbeidet mellom Statens vegvesen og VA-selskapene, og orienterte om prosjektet i en innledning på konferansen VA-dagene 2023 på Gardermoen.
Nye Sotra bru bygges med en vannledning på utsiden av vei- og gang-og sykkelbanen. Den prosjekteres med preisolerte duktile støpejernsrør med innvendig diameter 400 og en ytre diameter på 560 millimeter.
Tilgjengelig for service
Den nye broen bygges med en vindnese som en del av broens beskyttelse mot vær og vind. Denne vindnesen designes og utformes slik at det blir plass til vannledningen i den, slik at vindnesen dermed også kapsler inn vannledningen og beskytter også den mot vær og vind.
På landsidene bygges reservevannforsyningen som en konvensjonell vannledning i bakken, i en trasé som stort sett legges gjennom veitunneler samt følger gang- og sykkelveien i dagen i Sotrasambandet.
Dimensjonerende bevegelser i nye Sotra bru er beregnet med over en meter både aksialt og horisontalt, og vannledningen skal utføres med en serie kompensatorer som tar opp disse bevegelsene.
Reserve vannforsyning Bergen-Øygarden
En reservevannforsyning mellom Bergen og Øygarden har stått på planen i mange år. Ledningen skal kunne føre vann begge veier.
– Ledningen skal i utgangspunktet ikke være i permanent drift. Den planlegges for å være klar til å settes i drift ved behov i en beredskapssituasjon. For drift og vedlikehold av en slik ledning som ikke er i permanent drift og hører til to kommuner/vannverk er det viktig å ha ledningen oversiktlig og forholdsvis lett tilgjengelig på brua, med en endekum i hver ende. Det gir flere fordeler over en ledning på dypt vann under fjorden, sa Zlatko Cemalovic på VA-dagene.
I en tidligere fase av prosjektet ble det vurdert flere ulike plasseringer av vannledningen:
- Innvendig i konstruksjonen
- Under kjørebanen
- På siden, utenfor kjørebanen (rød ring på bildet over)
At sistnevnte ble valgt begrunnes blant annet med at det er enklere å bygge og gir bedre servicetilgang til ledningen på den ferdige brua.
OPS-prosjekt
Cemalovic understreket flere ganger hvor viktig det gode samarbeidet mellom Statens vegvesen og de to VA-fagetatene har vært. Helt fra de første samtalene om det kunne være mulig da reguleringsarbeidet startet i 2015 og fram til den intense detaljprosjekteringen.
Sotrasambandet er et såkalt offentlig privat prosjektsamarbeid (OPS). Det innebærer at utbygger Sotra Link har ansvaret for gjennomføring av prosjektet, men også drift og vedlikehold av sambandet i 25 år etter fullføring. Vannledningen er ikke omfattet av driftsforpliktelsen i OPS-formen.
– Vi i Bergen Vann og ØyVAR AS overtar ledningen ved prosjektets ferdigstillelse i 2027-2028, sier Zlatko Cemalovic.